Polaroids

Polaroid effect and this photo - it just fits.
A bunch of Wild Dogs getting drunk? It's a pretty-ugly situation. :)

Berjaya!

Ada aku kisah benda ni outdated?

Pada harga 50% lebih murah daripada market price, this is my kind of diamond in the well.

Warna dia fuschia, ok?

It's a fact

Aku kena terima fact, I'm not that important to him.

Biadap

"Tak ada apa yang special pun gambar² ni. Ada gambar gelap, ada bergoyang, so akak still nak print semua ke?" kata Budak bermulut lancang, bangga.

Aku sambil melihat negatif filem, tersenyum sinis dan membalas "Are you a photographer?"

"Er..Tapi saya dah lama kerja kedai ni" Budak bermulut lancang, defensive.

Aku senyum lagi. "Saya tanya awak sekali lagi, kali ni dalam bahasa me-layu, awak seorang tukang tangkap gambar ke?"

"Tak" Budak bermulut lancang menjawab, tewas.

Sejurus selepas aku dah confirm untuk print gambar² tadi dan sebelum aku berambus dari kedai tu, aku sempat berpesan secara 'baik' (*kalau ini movie si Quentin, aku dah lama ambil pedang dan belah kepalanya*) pada Budak bermulut lancang:

"Dengan client, jangan sesuka hati bagi comment kalau diorang tak mintak. Pendapat awak tak penting langsung pada diorang. Dan lagi, apa yang tak special pada awak, mungkin special pada photographer tu. Bekerja di kedai foto tak menjamin langsung yang awak tahu tentang fotografi. Untuk seorang yang bertudung, saya sangat amazed dengan awak yang tak ada clue langsung tentang adat bersopan. If you talk less, then maybe you can get your job done and make your customer happier"

"Er, ok..sorry" Budak bermulut lancang, sekali lagi, tewas.

(*menoleh dan tersenyum, puas*)

Percayalah, ramai lagi orang macam ni kat luar sana, beb!

The Illusionist

Ada sesuatu yang magis tentang gambar, perasaan dan bilik tu sendiri bila aku ambil gambar ni.
Do you believe in magic?

Bachelorettes

Seorang teman bakal meninggalkan negara ni sejurus selepas dia berkahwin.

Terus-terang, aku tak sedih sebab dia nak tinggalkan Malaysia ni. In fact, aku memang galakkan dia keluar dan pergi sejauh mungkin dari negara yang membosankan ni.

Aku cuma sedih, mengenangkan betapa Cinta selalunya memerlukan satu pihak untuk berkorban lebih banyak daripada yang lainnya. Teman aku itu sanggup meninggalkan negara, keluarga, the gangs, ubah gaya hidup, dan berhenti kerja, atas nama Cinta, beb. N pada aku, is a true warrior. Gamble everything, and hope for the best.

Aku hanya harap bakal suaminya betul² sedar dan appreciate apa yang teman aku ni dah korbankan, and count his blessings. N, kalau bakal suami kau lupa, sila ingatkan dia!

Itu bukan mengungkit. Itu, ubat anti-pelali untuk manusia² yang mudah lupa!

Sakit

Mengharap pada mimpi, bukanlah satu basis yang bagus untuk mencapai objektif.
I need a reality check.

Crucify the insincere, tonight!

Tonight will be the most important night. Like a soldier, fighting the war. I could bleed and die. I could bleed and win or nothing at all. Meticulously taking every steps, for every moment counts. When should I attack, pull back, or surrender. Whatever happens now, its repercussion will only present itself in future. There’s nothing more terrifying than not knowing how the future is going to look like, for me.

The courage I have right now, doesn’t built up overnight. It took years of failures and many past regrets. But the same courage could easily diminish, should anything screws the game tonight. And believe me, if it screws this time, just one more time - I’ll leave this town. If I don't get this, then there's nothing good left for me here.

Lastnight, I gazed at em' stars, full of hopes that some signs will surface and tells me this is going to worth something.

The signs? It shows, in my dream. A good dream.

The Good Stuff #11

gustavoaimar (dot) blogspot (dot) com.

love.love.love.

"Look at the stars, look how they shine for you"



Mereka di atas, adalah antara 2 manusia aku paling ambil peduli. Well, ada lagi seorang tapi aku takut nak letak gambarnya di sini. Takut sangat.

Unborn

Duit, bukanlah satu ciptaan yang baik untuk manusia. Sama macam MTV. Sama macam Hollywood. Sama macam Starbucks. Sama macam Mat Rempit. Sama macam trafik jam. Sama macam tempat aku kerja. Sama macam orang2 di tempat aku bekerja. Sama macam Raja Lawak. Sama macam orang yang tak mengenang budi. Sama macam orang berlagak. Sama macam burung yang suka berak merata. Sama macam semua benda yang buruk yang aku atau kau boleh bayangkan.

Benda yang baik pula adalah Cash Converter, rojak dan cendol Jalan U-Thant, mee mamak Farzana, megi goreng tingkat 5, kawan2 normal yang faham dan appreciate friendship, kawan2 pecah yang ramah dan bebas, barang2 mainan antik, kamera2 lama, baju2 old school yang murah, buku2 yang ditulis oleh orang2 di bawah pengaruh substance yang kuat, musik2 punkrock ambient psychedelic folk anti-folk rock&roll intelligent classical baroque, movie2 P.Ramlee, movie2 dari France, bilik yang penuh memori dan art, wajah2 yang tidak tipikal, style pakaian yang pelbagai, gambar2 lama mama dan papa, adik aku sedang bermain piano, orang yang sedang menangis, orang yang sedang in love, orang yang sedang depression, orang2 yang boleh di bawa berbincang, teman2 yang boleh di ajak berbual, stranger yang memuji stranger, Paris, eu de parfum, lelaki yang harum, lelaki yang humble dan pakai boxer, stranger yang menolong stranger, stranger berbual di atas kerusi sambil tunggu lrt dengan stranger, hujan renyai2 yang sejuk, air kopi hitam pekat, dan mereka yang pernah hidup di zaman 1940-an.

Ternyata aku dilahirkan di satu tempat dan zaman yang salah.

Oxytoxin

Selepas mendapat panggilan dari seorang teman sebentar tadi, aku tak boleh berhenti tersenyum.

Aku, dah berjaya kenalkan dunia aku dan Dia, pada kawan2 aku. Dan adalah satu achievement buat aku sendiri, bila kawan2 aku acknowledge yang dunia atau cara hidup yang aku atau Dia pilih, bukanlah sesuatu yang keji macam pemikiran ramai orang.

Macam aku selalu katakan, aku tak pernah menyesal.

Sekarang, aku rindu.

Al-kisah..

Malam tadi, lepas dinner. Aku pulang ke bilik dan mengelamun panjang. Sambil melihat Pink-Blackbird itu. Macam² aku dah bayangkan. Dan aku dapat rasakan yang Pink-Blackbird ni lah freedom aku. Si kenit berlensa dua ni lah yang akan bawa aku ke dunia yang orang lain tak pernah tahu. Biarpun ia tak semudah dan secanggih kamera lain yang tergantung di leher² sang trendy, di luar sana. Biarpun aku kene mula beli film dan process macam kamera dulu². Biar orang kutuk dan memperlekehkan. Ada aku kisah?

Ok, aku mungkin kisah pasal satu benda.

Aku takda scanner nak upload semua foto² tu dan letak di sini. Teknologi hanya bagus untuk orang yang berduit, damn!

Fed-up.

Sometimes, we have no fucking clue how lucky we are. Ungrateful fuckers!

The Good Stuff #10

Thanks Adrian!

And tomorrow, Wednesday, Nov 17, I will see this on my office desk:

Let Me Be

Aku sangat bosan dengan perangai manusia. Aku sangat bosan dengan perangai aku. Aku hanya seorang manusia yang bosan.

Sebab itu bila seorang teman baru dapat berkongsi ilmu dan cerita tentang kamera Blackbird Fly yang aku bakal dapat esok, aku jadi sangat tidak hirau tentang perkara lain. Maaf, kalau aku bukan seperti seseorang yang orang lain selalu harap aku akan jadi. Sebab sebetulnya, aku bukan saja tidak boleh jadi macam yang orang lain mahu, aku sendiri tak mahu jadi diri aku buat sementara waktu ni. Jangan harap untuk aku takut atau mengiyakan apa yang orang lain mahu aku percaya, sebab aku tidak langsung percaya pada sesiapa pun saat ni. I am so over being pushed.

Aku hanya mahu jadi orang lain, yang tidak hirau tentang apa pun. Pada aku, dunia yang terbaik adalah dunia ciptaan aku sendiri. Dan dalam dunia yang lain itu, cuma ada art yang quirky. Musik yang bingit, bingung tapi intelligent. Orang² yang bebas dari undang² typical society. Cinta yang tak terbatas. Setiap manusia bebas ber-individuality tanpa perlu risau akan judgement. Tiada lagi perang atau pertelingkahan sesama sendiri. Air crystal yang intoxicating adalah air kosong kami di sana. Manusia dari zaman hippies dan film noir adalah hantu-hantu yang hidup kembali. Rumah setiap kami adalah rumah setiap orang. Lonely souls pula adalah god.

Biar aku macam ni.

Hollow Wanders

Baju sendat putih, tak berlengan, seluar skinny biru terang, tali pinggang hitam di bawah paras dada tapi atas sikit daripada pinggang, kasut ballet flats hitam, rambut ber-fringe di dahi, paras bahu lepas bebas dan semestinya, badan gemuk.

Imej itu ternyata boleh membuat ramai orang menoleh. Mungkin mereka fikirkan 'Horror gila!', or 'Confident-nya dia!' or whatever.

Manusia memang judgmental. Sama macam aku yang selalu fikirkan apa yang orang lain fikirkan bila mereka pandang aku.

Momentary Lapse

Goosebumps, akibat cuaca sejuk ciptaan man-made. Anxious, pada masa dan Dia. Takut, pada perasaan sendiri dan own ability to bounce back. Paling benci, past lives menghantui. Serabut, menggambarkan imej² tentang apa yang bakal terjadi. Tenang, bila mengenangkan yang it can't be that bad. Lega, bila ada lebihan si Russkov. Lega, duit masuk Sabtu. Excited, untuk beli Blackbird. Catch-22, ditelan matiku, diluah pun matiku. Beri, aku sebab untuk teruskan. (God, this one's for you!) Mahu, hidup macam aku akan mati besok. Terpulang, pada aku. Jangan, gagal pada fear. Never, stop trying. Use, what's been given to you. That's all you can do.

si.boolat

Rindu

Uff!

Σ

There's something about the dress I'm wearing today that makes people goes all complimentary, cuddly and friendly. The dress, it's pink and flowy. Other than that, I have absolutely nothing important or wise to say.

E-mel Berani Mati

xx,

I don't think I need to sign the paper. xxxx's rectification paper doesn't require him to sign. Why should I? All this while I've been doing all the donations paper and whatnot, I never get to sign under "Prepared by", as a matter of fact you get all the credit for other people's work by signing under "Prepared by" when it is prepared by somebody else. I don't appreciate that you're trying to get me to sign and put me to blame, in this matter.

(si.boolat)

Sial.

"Kalau aku nak rogol perempuan, aku akan pilih yang cun², body slim² ajer" kata Pakcik Tua bermisai tebal yang hodoh, lantang.

Aku lalu di sebelahnya.

"Bukan macam tu" si Pakcik Tua yang sial dan tak sedar diri menyambung, sambil ekor matanya memandang aku yang berjalan terus ke lif.

Aku naik lif, tersenyum membayangkan Pakcik tua tu kene langgar dengan lori bawa babi kejap lagi.

Holier Than Thou

Aku tak perlukan kamera yang mahal atau canggih, untuk rakamkan memori dan berikan aku satu perasaan best, macam pagi itu.

Ditemani pula dengan bunyi²an khayal Saycet, pemberian seorang anjing liar yang sensitif hatinya, momen² yang aku alami saat itu jadi terlampau..

Holy.

Ain't nobody can touch this one.

Wujudkah realiti sesempurna ilusi ini?

...Suatu hari nanti, mungkin.
Aku mengaku, aku kalah dengan harapan yang indah².

Everything Changes

Siling bilik Si P, dari perspektif handphone aku.

*Sila rujuk entri dan disclaimer 'The Bad Stuff #3' untuk faham apa yang aku cuba sampaikan:

P called. Exactly, after I hit 'Publish Post' of 'The Bad Stuff #3' entry.

The fact that he called, changes everything - I will NOT stay in my room tonight.

And Papa, I love you. I'm sorry, that I'm such a failure to you and Mom.

Dan Tuhan, kau memang suka test orang kan? Hehe. Memang kau kelakar.

The Bad Stuff #3

Today is Friday night. The night that many, like me, awaited most.

Tapi sumpah, selepas berbual dengan Papa aku tadi, aku tak rasa nak buat apa pun. Semua idea dalam otak aku untuk have fun malam ni terus padam, macam sebuah pc yang crash.

In fact, malam ni selepas pulang dari tempat-kerja-mewah-yang-tak-membantu-langsung-ringankan-beban-aku, aku hanya mahu berkurung dalam bilik dan tidur sampai besok pagi. Sambil hati aku menangis.

Tiada apa yang maha tentang Tuhan! Tuhan adalah kejam dan tak adil langsung!

Disclaimer: If one person talks/sms/calls me tonight and say everything will be okay, I will get up and get out from my room.

Addicted to L

Aku sangat tidak boleh berhenti mengaguminya. Semakin hari, semakin perasaan ni mengumpul kekuatan untuk sayang pada dia. Kadang², aku perhatikan dia dari jauh dan aku seolah² dapat rasakan apa yang bermain di mindanya. Walaupun di tengah keramaian manusia dan kelihatan seperti dia rancak berbual dan melayan karenah yang lain, matanya kosong. Aku dapat bayangkan juga, di dalam kepalanya, dia perlahan² memadamkan suara di sekitar dan mengingat kepada sesuatu yang dia rindukan. Aku tak pasti apa yang dia rindukan itu (maaf, kuasa telepathy aku tidaklah sehebat itu), tapi aku tahu jauh di hatinya dia kehilangan sesuatu yang tidak mungkin dapat diganti dengan apa pun.

Dan aku memandangnya dengan satu perasaan yang sunyi dan kesedihan yang sukar untuk digambarkan.
Kalau aku bisa, akan aku pergi padanya dan rangkul tubuhnya rapat ke dada aku sambil berkata 'You'll be alright, love. At least we have each other.'

Sayangnya, di negara yang aku berpijak sekarang, budaya memeluk cium seorang yang berlainan jantina atas dasar kawan tidak akan lepas daripada pandangan pelik sang society. Di Malaysia (ataupun ini hanya apply untuk orang Melayu sahaja?), peluk dan cium hanya dibenarkan untuk pasangan kekasih non-muslim atau lebih afdal untuk pasangan yang sudah sah berkahwin. Jiran aku satu masa dulu yang asalnya dari The States, tidak langsung hirau bila suaminya peluk dan cium aku di depannya. Tapi, itu mereka.

Di sini? Tak tahulah aku sialan mana yang come up dengan unwritten laws ni, tapi yang pasti, gesture sebegini selalu di salah anggap sebagai immoral atau lebih laknat lagi, orang² yang tak punya masa depan. Akibatnya? Kita sendiri gawat dengan sentuhan. Kita kaku dengan perasaan. Walaupun aku tidak kisah langsung apa orang kata bila aku peluk dan cium kawan² aku (yang berlainan jantina), aku sebenarnya masih terganggu dengan hal ni. C'mon la! Cinta tak hanya wujud untuk pasangan kekasih berlainan jantina sahaja, beb. Dan aku, refuse to define love in those limited terms! Aku cinta sama kawan perempuan, lelaki, bisexual, atau gay, aku cinta pada orang yang peduli pasal aku, aku cinta pada pasangan kekasih yang aku pernah ada, dan semuanya perlukan aku memeluk dan mencium mereka bila aku perlu dan siapa society untuk judge kenapa aku buat apa yang aku buat? Aku tak perlu justify satu haram pun pada mereka!

Well, fuck that.

Berbalik pada bebelan asal, ya, aku rasa selepas enam tahun merangkak keluar dari Cinta yang pahit, aku kini bersedia untuk berdepan dengan Cinta semula. Mungkin.

Ganbatte Boolat!

♥♠♀

Aku lihat orang lain melakukannya dengan mudah sekali. You know, in and out of love. Break hari ni, malam nanti, jumpa somebody else di kelab atau di social networking website, ngedate, bawak pulang ke rumah dan terus - hook up.

Maaf. Harga cinta dalam hal sebegini, umpama harga ikan di pasar borong. Murah, dan terlalu pantas. Kalau Cinta adalah separuh, maka Waktu patut menjadi separuh yang lain, yang melengkapkan Cinta.

Oh look who's talking now!

Aku pernah juga rasa ingin berkahwin dengan seseorang yang aku baru kenal selama 5 minit, satu masa dulu. Merana, 6 tahun.

Itu dulu, beb.

Now, I understand why fast is bad. So go slow mo! (slowmovement)

The Good Stuff #9

Aku suka apa yang nampak di Google search hari ini.
Cookie Monster adalah terbs!
(atau dalam erti kata lain 'terbaik', seperti yang dipopularkan oleh segerombolan
Wild Dogs)

The Bad Stuff #2

"Saya jual sepuluh handbags saya kat cash converter for RM15 je semata-mata untuk teruskan hidup, ye. So don't tell me 'jangan marah-marah' or untuk 'bersabar' sebab saya dah cukup sabar layan semua orang, and nobody even fucking care."

The Bad Stuff #1


Dia tak ingat dekat aku langsungkah?

Aku mahu perasaan ini berhenti!

Berhentilah, babi!!!

sunob decnavda

Tepat seperti yang aku jangkakan.
14 November 2009 is the day.
Yippie!

Rare Tuna

Boss aku pergi training. Lepas tu pula, sepanjang hari kepala aku rasa macam wayar earphone yang tak digulung. Berselirat dan menyesakkan. Antara yang aku fikirkan:
  • Dia.
  • Ringgit dan budget.
  • BONUS.
  • FD accounts, ASB, apartment, interior deco...
  • ...macbook, streamyx, vinyl, furnitures, books, canvas, acrylic paint..
  • Berhenti kerja.
  • Dia.
  • Laundry.
  • Buzzcocks.
  • Meditate.
  • Papa's message.
  • Mom's food.
  • Melukis macam Carrie Chau (carik link di sebelah kanan)
  • Kawan² lama.
  • Cycle to work.
  • Masa depan.
  • Run away.
  • Cuti hujung tahun.
  • Kawan² baru.
  • Party.
  • Blanket.
  • Melbourne.
  • Read.
  • Paris.
  • Kurus.
  • Pain on right fingerthumb.
  • Maggi goreng campur.
  • Time reversal.
  • Tape writer and moleskin.
  • Dia.
  • Coldplay - Trouble
  • Learn French.
  • Beritahu dia.
Ya, hari ni aku makan gaji buta! Enak skali, deh!

The Good Stuff #8

Writing poems with a tape writer, on a rainy night over coffee and plenty of reminiscing.

Shivers & Paper

Venturing into a private life of someone, especially his, gives me the shivers. A good shivers.

I hate to fill my own basket, but I think he’s letting me into his world bit by bit. Slowly, but surely. I learn a lot more that night alone than any years combined.

Sure, this all sounded sweet and mellow. But you see, it hurts when that feeling is not acknowledged.
So I decided that I'm gonna let the paper in my hand make the choice for my future. There's a paper in my hand, now. If I throw this paper and it went straight to the bin, it means I must tell. Vice versa.

...

It's official, life hates me.
 

Blog Template by YummyLolly.com
Sponsored by Free Web Space