The Good Stuff #7

Girls night out, on Halloween.

The Good Stuff #6

I never understood before

I never knew what love was for

My heart was broke, my head was sore

What a feeling ~~

- myself, singing and stuck in reverse with Aqualung's "Brighter Than Sunshine"

The Good Stuff #5

Adik aku seorang pianist & cellist.

The Good Stuff #4

"Gee Whiz~" - Si P, bercerita tentang novel grafik hadiah hari lahirnya, Diary of a Wimpy Kid

The Good Stuff #3

"Lagi, lagi, lagi!" - Si F, satu²nya manusia yang aku tahu akan baca belog aku tanpa gagal.

The Good Stuff #2

"You don't sound like a Malay" - Caller named Nirmala, after I spelled my email address, via phone.

The Good Stuff #1


Setiap kali, dalam apa jua keadaan, dia tak pernah gagal buat aku tersenyum.

Rintik

Kesan² akibat tidak cukup tidur , sudah mula menonjol di muka, kaki dan bahagian spina bifida aku. Tapi aku tak boleh elak daripada berfikir, tentang perkara² menarik yang bakal berlaku di luar sana yang aku akan terlepas kalau aku tidur.

Contohnya Ahad lepas, aku bangun sebelum matahari memuntahkan cahayanya. Pagi seperti yang aku lihat hari itu adalah antara yang jarang2 sekali berlaku. Jadi, aku bertuah dapat menyaksikannya. Sepanjang pagi cuacanya begitu menyelesakan. Hanya berteman kopi gelap, sekotak rokok yang Saemporna dan lagu di mp3, aku baring di balkoni sambil menghadap langit yang tampak sangat tenang dan kadangkala, menakutkan itu.
Dipendekkan cerita - ke petang hari yang sama - aku makan bersama F dan maharaninya. Sejak dua-menjak ini, mereka sajalah peneman aku bila aku di rumah. Tanpa mereka berdua, terasa juga kesunyiannya. Tambah2 lagi si F yang memang tak pernah puas hati dengan aku dan akan cari jalan seboleh mungkin untuk membalas segala ajukan aku padanya. Dan percayalah, benda2 yang dilakukannya sangat2 mampu buat mulut atau perut aku kejang akibat ketawa yang melampau. Jadi kami petang itu, seperti selalu, akan memesan benda yang sama. Aku dan maharani si F, akan memesan maggi goreng campur - maggi goreng dengan ketulan² daging burger - bersama air kegemaran aku Nescafe O' sejuk. Si F, agak susah untuk di agak. Kadang2 roti, kadang2 pappadom dengan kuah dal, kadang2 burger yang gemuk. Uff.

Sedang kami semua menikmati 'dosa' di dalam pinggan itu, kami tiba2 teralih fokus pada segerombolan kanak2 riang di kolam renang sebelahnya. Memang mereka comel. Terlampau bebas dan tak takut dengan apa pun. Aku yang memandang dari jauh, terus aja terpikir 'How come they are so damn happy?'

Dan aku tahu jawapannya. Cuma aku bertanya sekadar untuk melepaskan geram. Cemburu pada batasan yang tak wujud dalam diri mereka kanak2 riang itu.

Tiba2, awan mula menutupi kegembiraan si cahaya. Langit yang tadi seolah2 tersenyum, kini bertukar murung. Gelap. Lalu, awan pun menangis. Lebat. Lebat sampaikan aku dan maharani si F yang berada di bawah bumbung gazebo basah kuyup. Tapi peliknya, kami tak sikitpun berganjak. Atas alasan yang entah apa. Tapi yang aku ingat, cuma satu perasaan yang terlampau nostalgik.

Dan jauh di hujung sana, kanak² riang tadi, yang sedang gila merasakan cinta bersama pasangan masing², duduk sebaris sambil deselubungi dengan tuala yang mereka kongsikan. Sumpah, saat² itu aku rasa menyesal tak ada kamera yang boleh zoom dari jauh! Satu²nya, keburukan camera phone aku tu. Akibat terlampau taksub pada kegembiraan yang kanak² itu ciptakan, aku, F dan maharaninya, tidak boleh tidak, tekad untuk pulang ke rumah, tukar baju dan bah! Basah berendam bersama kanak² tadi.

Sumpah, satu masa nanti bila aku, F atau maharaninya sudah tua dan kami masih berhubungan, aku pasti akan selalu mengingatkan mereka pada detik² ini. Momen yang, mungkin, nampak insignifikan, tapi...pada aku, cukup penting. Sebabnya?

Kerana aku rasa macam diri aku, dua puluh tahun yang lampau. Hanya seorang kanak² yang tak mahu peduli.
Hari ini, di luar ofis, hujan sekali lagi memberikan satu perasaan yang sama pada aku. Sedikit tenang, sedikit sayu dan sedikit meresahkan. Suara gelap Damien Rice pula buat aku mahu terus hanyut dalam kepala aku, yang penuh dengan segala visual dan emosi.

Dan di tengah khayalan² aku, tiba² telefon ofis aku berdering.

Aku hanya mampu tersenyum memikirkan siapa di hujung talian.

ghost bird

edwardmonkton (dot) com
Kartun-kan hidupmu hari ini macam si Edward!!

I've been watching the world from afar


"Ke mana lalinya si boolat, kalau tak di mejanya sendiri."

'Inspired' has been my favorite word for the past few months.

It has also been that long that I've been meaning to sit down, either to write, to draw or just to do something quirky with my room. But I never could cos I suck at achieving things especially little targets like this.

Or maybe I don't have to cos' I'm already writing and painting beautiful memories in my head everytime I see 'it'.

Charles Schulz, you are right. You don't need plans to be happy. JUST BE!

The Hardest Part

'cahaya bingit kota' by luna(tick) @ seremban, 22/09/2009 (via sony ericsson 660i camera phone)

Perasaan yang aneh bila, kau lihat sesuatu dan kau mahu rangkul ia agar dekat dengan kau tapi..

'cahaya bingit kota II'

...kau tak bisa, atas nama 'rules' yang kau sendiri tak tahu siapa yang ciptakan.

'cahaya bingit kota III'

Macam Si Wadysaw Szpilman dalam wayang The Pianist - yang hanya mampu menggerakkan jari-jemarinya tanpa menyentuh kekunci2 piano tua, sambil membayangkan alunan orkestra di dalam kepalanya sahaja. Perasaan yang terperangkap itulah yang aku rasakan sekarang.

And there's fucking nothing I can do about it. Unless, well I fuck the rules. Oh boy!

I'll Put A Spell On You

"Kau melastik bintang, Seth" kata si A, lemah tanpa harapan, pada satu majlis di rumah teman yang aku kenali dari seorang teman lain. Aku saat itu, tak banyak berkata-kata. Cuma mata aku yang sekali-sekala, mecuri pandang keliling kawasan yang tampak tipikal itu, dengan harapan agar ada sesuatu yang lebih menarik dapat mengalihkan pemikiran aku daripada isu ini - isu, yang aku dah lama berkecimpung, yang aku dah banyak kali hilang kepercayaan terhadap banyak benda kerananya. Tapi masih, hingga kini aku gagal cari apa kesudahannya kepada apa yang aku lalui sekarang. Atau mungkin, perkara ini memang tiada penyudahnya. Macam roda. Sekali di atas, sekali di bawah (atau lebih tepat lagi untuk aku ialah sekali di atas, sepuluh kali di bawah). Dan ia akan berulang sampai selama mana yang ia mampu. Tapi aku tidak menidakkan kata si A tadi. Memang, aku selalu mahukan perkara yang paling mustahil (dalam terma masyarakat). Seorang lagi teman juga penah menyatakan perkara yang maksudnya hampir sama. "You aim for sky high, while others would just settle for less". Aku tak pasti kalau itu perkara yang baik, atau hanya pengganda dua masalah untuk aku. Yang aku tahu, aku ni mungkin bukan manusia yang spoilt dengan choices. Aku beli juga pakaian bundle. Baju paling murah pernah aku beli ialah t-shirt mars attack yang harganya cuma RM3. Aku tak pakai tas tangan si Coco Chanel atau Hermes Birkin (maaf, ejaan tepat produk berjenama bukan kepakaran aku). Aku pernah juga naik turun bas macam proletariat yang lain. Cuma mungkin, aku adalah seorang yang spesifik. Dalam kebanyakan masa, aku ada projekkan imej di dalam fikiran aku dan selalunya juga, bila masa sudah tiba, imej2 yang aku bayangkan itu aku berjaya dapatkan dalam genggaman. Literally. Tanpa aku tahu macam mana aku dapatkannya. Kereta (pertama) aku misalannya. Aku dah bayangkan imej tu sejak dari MMU lagi. Aku cuma imagine warna (hitam itu perillys!), no pendaftaran (birthdate aku semestinya) dan perasaannya (terharu). Itu imajinasi sejak tahun 2001. Dan aku hanya mampu untuk mendapatkan, sebuah kereta MYVI hitam, dengan no. pendaftaran WRE 5025 (birthdate aku, disongsangkan.dan ini ialah running no., bukan dibeli) pada tarikh 8 May 2008 (bulan birthday aku). Itu contoh paling dekat yang aku boleh ceritakan sekarang. Ada banyak lagi yang tidak hanya melibatkan objek2 kebendaan, tapi juga manusia. Dan sekarang...aku mahu semua tahu yang hanya ada satu imej dalam kepala aku. Siap dengan baunya. Susuk badannya. Gelak tawanya. Imej ini tak pernah muncul dalam mimpi2 aku sebelum ni. Imej2 ini hanya muncul setelah aku kenal dengannya yang cahayanya benderang bagai matahari baru terbit. Maaf, aku tak boleh terangkan dengan lebih lanjut. Ia menyakitkan. Menyakitkan sebab ini juga kali pertama yang aku rasa, imej2 dalam kepala otak aku ni semacam mustahil untuk diwujudkan di dunia nyata. Oh aku harus mula melastik benda selain bintang! Er..bagaimana dengan bulan?

"Cold, Fact."

Bukan semua indah² belaka.
Kala ini, aku bagai mengorbit neraka.

not seeing is believing

Imagine this: Konsep permainan ini ialah what you choose, is what you get. Aku tunjukkan dua tapak tangan aku – satu telapak di buka dan ada duit 50 sen di atasnya, dan satu lagi tertutup – nah, mana yang kau akan pilih? Mana satu yang kau rasa lebih besar habuannya?

Tak perlu fikir panjang. Percayalah, selagi, kau tak nampak apa di tangan yang tertutup itu, selagi itulah nafsu dan psychology kau akan kata “pilih yang tutup”.

Sama sebabnya kenapa aku mahu terus hidup. I just have to find out where and how my life ends. It's just more interesting than quitting, ya know?

Walaupun kebarangkalian untuk tangan yang tertutup itu tak mengandungi apa-apa tetap ada.

Bodoh neh!

cinta aku di gudang, bersama anjing² liar dan basikal.

Mereka, ada sesuatu yang aku tak ada.
Aku tak tahu apa dia, tapi yang aku mahu kau tahu...

...mereka telah ubah secebis sesuatu dalam diri aku.

Momen² dalam gambar ini buat aku merasa bertuah.

Bertuah dapat mencuri sedikit kegembiraan dalam hidup mereka untuk buat diri aku merasa bahagia. Bahagia, satu perasaan yang kau takkan dapat bayar dan cari maknanya dengan harta kekayaan.

Punkrock atau tidak, mereka semua tetap manusia. Dari gambar ini saja, mungkin kau tak nampak yang mereka ini semua juga punya masalah kerja, masalah keluarga, masalah pacaran dan konflik diri. Tapi mereka tak pernah biarkan masalah jadi alasan untuk berhenti hidup.

Kebebasan pada zaman ini pun, tidak lagi mudah. Kerap, kau perlu bertarung sehabis mati untuk mendapatkannya. Namun bagi anjing-anjing liar seperti mereka, kebebasan adalah percuma kalau kau tahu di mana ceruknya kebebasan itu terletak...dan bagi anjing² liar ini, kebebasan pada mereka berupa kerangka besi berwarna-warni yang bergerak.

Tak sabar rasanya menjadi anjing liar.

*Foto² dari lensa Sony Ericsson 660i: Tarikh Oktober 1, 2009 - The Wild Dogs, sebelum mereka meninggalkan Kuala Lumpur untuk menjajah secara berbasikal ke Melaka.

Thom Yorke, in the making.

WAN ALI AZACHRY B. WAN ALI AZZRON

5 months, 6 kilograms, and growing.

A smart kid this one. He first learnt to hold the milk bottle at the age of 3-months old. And I'm just his proud punkrockin' aunt.

Soon enough I'll teach you your first chord, kiddo.

Don't Leave

Aku tak pasti dari mana atau bagaimana dia datang pada aku (atau aku datang pada dia?)

Yang aku tau, selepas sekian masa mengenali dia, aku belum sempat lagi untuk rasa menyesal dan aku tak rasa aku akan menyesal pun sampai aku mati.

I swear, kalau aku screw up lagi benda² yang baik dalam hidup aku, dan sakiti hati dia sampai dia hilang, macam yang aku buat pada ramai orang...aku akan... I swear!

I Am Jet Black

Bagaikan sekotak pensil warna, aku adalah hitam dan dia, adalah warna² yang lain. Tanpa warna² nya, aku gelap.

Cuma aku tak pasti, jika tanpa warna gelapku, adakah dunianya akan terus diwarnai?

Warna hitam tidak memantulkan cahaya, seperti warna² yang lain.

Itu fakta.

 

Blog Template by YummyLolly.com
Sponsored by Free Web Space